Calea ferată Oravița–Anina a fost inaugurată la 15 decembrie 1863, fiind prima cale ferată montană (și a patra construită) de pe teritoriul actual al României. Realizarea ei a avut ca scop transportul cărbunelui (huila) extras din minele de la Anina către Oravița, și de acolo mai departe pe Calea ferată Oravița-Baziaș până la Dunăre, spre a fi încărcat în vase de transport fluvial.
Are în componență 14 tunele cu o lungime totală de 2.084 m, și 10 viaducte, linia parcurge Munții Aninei. Este una dintre cele mai frumoase căi ferate din România dar și din Estul Uniunii Europene, și a fost supranumită Semmeringul Bănăţean datorită asemănării uluitoare cu traseul căii ferate Semmering din Austria, construită doar cu câţiva ani înainte. La 18 noiembrie 1869 a fost inaugurat şi transportul pentru persoane, fiind cea dintâi dintre construcţiile feroviare de munte din sistemul românesc.
citiţi şi https://banatulmontan.wordpress.com/2012/05/02/calea-ferata-oravita-anina/