I. Dispozitii genereale
Structurile de primire turistice, indiferent de forma de proprietate si organizare, se clasifica in functie de caracteristicile constructive, de calitatea dotarilor si a serviciilor prestate.
Serviciile de cazare si alimentatie publica se asigura numai in structuri de primire turistice clasificate. II. Tipuri de unitati turistice
În categoria structurilor de primire turistice clasificate, intra orice constructii si amenajari destinate, prin proiectare si executie, cazarii sau servirii mesei pentru turisti, impreuna cu serviciile specifice aferente.
a) structuri de primire turistice cu functiuni de cazare turistica sunt următoarele:
– hoteluri,
– hoteluri-apartament;
– moteluri;
– hosteluri;
– vile turistice;
– cabane turistice;
– bungalowuri;
– sate de vacanta;
– campinguri;
– apartamente sau camere de inchiriat in locuinte familiale ori in cladiri cu alta destinatie,
– nave fluviale si maritime,
– pensiuni turistice si pensiuni agroturistice.
b) structuri de primire turistice cu functiuni de alimentatie publica sunt urmatoarele:
– unitati de alimentatie din incinta structurilor de primire cu functiuni de cazare;
– unitati de alimentatie publica situate in municipii si in statiuni turistice.
III. Procedura si termene procesare eliberare certificat clasificare Pentru obţinerea certificatului de clasificare a structurilor de primire turistice, operatorii economici proprietari şi/sau administratori de structuri de primire turistice depun, înainte de darea lor în folosinţă, la sediul autorităţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului,
a) cerere standardizată dată pe proprie răspundere
d) fişă standardizată privind încadrarea și organizarea spațiilor în structurile de primire turistice cu funcţiuni de alimentaţie publică, conform anexei nr. 5 la prezentele norme metodologice, după caz;
e) dovada înregistrării contractelor de muncă în registrul general de evidență a salariaților (extras REVISAL – vizat pentru conformitate de semnatarul cererii standardizate prevăzute la lit. a) din prezentul alineat) a personalului minim necesar asigurării funcționării structurii de primire turistice (conducere operativă, șef recepție cazare și/sau șef producție și servire pentru unitățile de alimentație publică, după caz) și a documentelor care atestă pregătirea profesională a fiecăruia, conform anexei nr. 7 la prezentele norme metodologice, celelalte documente privind încadrarea cu personal calificat vor fi prezentate la data verificării la fața locului a structurii de primire turistice supuse procedurii de clasificare;
f) copia avizului de specialitate emis conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 31/1996 pentru aprobarea Metodologiei de avizare a documentaţiilor de urbanism privind zone şi staţiuni turistice şi a documentaţiilor tehnice privind construcţii din domeniul turismului de instituția publică centrală responsabilă în domeniul turismului asupra documentaţiilor tehnice privind amplasamentul, conformarea și funcționalitatea construcţiilor noi cu destinație turistică sau pentru documentaţiile tehnice privind amplasamentul, conformarea și funcționalitatea construcţiilor existente în circuitul turistic supuse lucrărilor de modernizare, reamenajare, extinderi sau altor lucrări care modifică funcţia turistică a acestora sau în cazul construcțiilor existente ce urmează a fi modificate structural şi funcţional în scopul primirii unei functionalități cu profil turistic, după caz.
Cererea solicitantului este procesata in cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data depunerii declaratiei standardizate insotite de documentatia completa. Valabilitatea documentelor depuse initial nu este afectata de prelungirea dispusa de autoritatea competenta.
Dacă în termen de 6 luni de la data emiterii notificării, documentația nu este completată, aceasta se clasează.
Potrivit noilor prevederi, Autoritatea națională pentru turism, în cazul în care consideră necesar, poate solicita operatorului economic și alte documente suplimentare justificative.
AUTORIZATIE PROVIZORIE DE FUNCTIONARE
Dacă documentația depusă de solicitant este completă, urmează a se elibera o autorizație provizorie de funcționare care va avea valabilitate de 90 de zile, în acest termen, ministerul va numi o comisie care va efectua verificarea la fața locului (la adresa punctului de lucru, unde se efectuează serviciile de turism, supuse procedurii de autorizare) a agentului economic. Autorizația provizorie de funcționare emisă, dă dreptul operatorului economic să funcţioneze până la data verificării la faţa locului a criteriilor de clasificare, dar nu mai mult de 90 de zile.
În termen de 90 de zile de la data emiterii autorizaţiei provizorie de funcţionare, personalul de specialitate din cadrul autorităţii, constituită într-o comisie are obligaţia de a verifica structura de primire turistică şi de a întocmi o notă de clasificare.
Comisia numită, în prezența reprezentantului legal al agentului economic efectuează la fața locului verificarea privind tipul si categoria de clasificare la care se încadrează efectiv structura de primire turistică care face obiectul inspecţiei.
Constatările rezultate cu ocazia efectuării inspecției, se consemnează într-o notă de verificare, denumită NOTĂ de CLASIFICARE, care va fi întocmită în 3 (trei) exemplare, din care unul se înmânează reprezentantului legal. În funcție de calificativul obținut, urmare a evaluării efectuată de comisie, unitatea turistică urmează a primi certificatul de clasificare în termen de 15 zile de la data întocmirii notei de clasificare.
Astfel, conform schemei prezentată în actul normativ, situația privind clasificare se prezintă în felul următor:
– autorizația provizorie de funcționare se emite în termen de 30 de zile de la data înregistrării documentației.
– în termen de 90 de zile de la data eliberării autorizației de funcționare se efectuează evaluarea la fața locului.
– în termen de 15 zile de la emiterea notei de clasificare, urmare a inspecției efectuată da fața locului, urmează a se emite certificatul de clasificare.
Practic, dacă documentația dvs este completă şi totul decurge normal și nu apar situații de genul celor care au fost invocate în ultimii 20 de ani. Ex: schimbarea guvernului, modificarea titulaturii autorităţii centrale, numirea conducătorului autorităţii centrale, epuizarea stocului de formulare, lipsa fondurilor, puteţi spune că în termen de 135 de zile (aproximativ 5 luni ) veţi intra în posesia mult râvnitului certificat de clasificare.
Dacă unitatea supusă evaluării, îndeplinește în parte condiţiile și criteriile obligatorii, solicitate se pot propune în mod excepțional o serie de compensări privind standardul dotărilor şi serviciilor care le poate asigura solicitantul, în vederea obţinerii tipului de categorie de clasificare dorit.
De precizat că compensările propuse de comisie, vor fi analizate sub aspectul oportunităţii şi aprobate de conducătorul autorităţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului. Dotările şi serviciile care constituie compensări se consemnează în nota de clasificare şi se menţionează în mod distinct în fişa anexă a certificatului de clasificare.
În situația în care agentul economic supus procesului de evaluare, nu îndeplineşte cel puțin condițiile și criteriile pentru categoria minimă, (adică cel puțin 1 stea, indifernet de tipul de structura) unitatea in cauză nu este clasificată, aceasta pierde dreptul de-a presta servicii de cazare și/sau alimentație publică. Totodată organul emitent va dispune restituirea autorizatiei de functionare provizorie.
O altă noutate o constituie obligativitatea unităților de alimentație publică de tip restaurante, baruri, fast-fooduri, cofetării, patiserii, situate în stațiuni turistice atestate de interes național sau local, privind introducerea în circuitul turistic şi obținerea certificatului de clasificare.
O altă obligativitate în ce priveste structurile de alimentație publică, o constiutie accea că toate unitățile de cazare care au componenta structura de alimentație publică, trebuie să solicite introducerea si clasificarea unității în cauză.
Unitățile turistice cu funcțiuni de alimentație publică care nu se sunt situate in localități cu statut de stațiune, nu au obligativitatea să se clasifice.
Sa reglementat în mod clar si fară echivoc, situația construcțiilor care vor avea destinație de structuri turistice aflate încă din faza de proiectare, să respecte criteriile de clasificare, prin obținerea avizului de specialitate asupra documentaţiilor tehnice privind construcţiile din domeniul turismului. Aceasta obligativitate extinzându-se și în cazul construcţiilor noi, construcţiilor existente pentru care se solicită introducerea în circuitul turistic, precum şi în cazul structurilor de primire turistice supuse lucrărilor de modernizare, reamenajare, extinderi sau altor lucrări care modifică funcţia turistică a acestora.
– Pensiunile turistice vor avea capacitatea maxima pina in 15 camere, cu un total de pina in 60 de locuri de cazare. Toate pensiunile din mediul rural nou înființate trebuie să fie amplasate pe o suprafaţă de minimum 1 000 mp. – Pensiunile agroturistice vor avea capacitate maxima pina in 8 camere. Pentru pensiunile agroturistice nou înființate este necesară amplasarea pe o suprafaţă de minimum 1 000 mp, în locuri ferite de surse de poluare.
Functionarea structurilor de primire turistice fara certificate de clasificare, cu certificate de clasificare expirate sau cu o alta structura a spatiilor decat cea stabilita prin anexa la certificatul de clasificare, cât si inscrierea unor informatii false privind tipul structurii de primire turistice si nivelul de clasificare, in materialele de promovare, pe firme sau pe insemenele prevazute in certificatul de clasificare, reprezinta contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 10 000 lei si 20 000 lei.
Denumirea, tipul si insemnele privind categoria de clasificare a structurii de primire turistice se expun la loc vizibil, in exteriorul cladirii, iar certificatul de clasificare, numarul de telefon al autoritatii administratiei publice centrale responsabile in domeniul turismului se afiseaza vizibil si in mod lizibil la receptie, in holul structurilor de primire turistice care nu dispun de receptie si in spatiul de la intrare in saloanele de servire a mesei, pentru a fi cunoscute de turisti..
Neafisarea certificatului de clasificare, a numarului de telefon al Ministerului Turismului reprezinta contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 6 000 lei la 12 000 lei;
In ce priveste nerespectarea programului decătre operatori de programe artistice, a auditiilor muzicale, video, TV, organizate in aer liber, in constructii deschise, cum sunt cele care nu au toate laturile si acoperisul izolate fonic, precum si in connstructii provizorii, cum sunt corturile, terasele acoperite si alte asemenea, nu respectă nivelul maxim de zgomot stabilit prin reglementarile specifice se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 30 000 si 50 000 lei.
Certificatul de clasificare si anexa la acesta privind structura spatiilor se pastreaza in permanenta, in structura de primire turistica in cauza, pentru a fi prezentate organelor de control abilitate. V. Norme obligatorii
Operatorii economici care administreaza structuri de primire turistica clasificate de pe litoralul romanesc au obligatia să asigure functionarea structurilor de primire turistica cu functiuni de cazare si a celor de alimentatie publica pe toata perioada sezonului turistic estival, respectiv în perioada 1 mai – 30 septembrie a fiecarui an, in caz contrar acestea urmaind a fi sanctionate contraventional cu amenda cuprinsa intre 8 000 lei si 50 000 lei, iar cei care nu deschid unitatea pina cel tarziu la data de 1 iulie a fiecarui an, pierd dreptul de a functiona ca urmare a retragerii certificatului de clasificare.
– Competenta in ce priveste retragerea Certificatului de clasificare si dupa caz declasificaea si constatarea contraventiilor se face de catre personalul de specialitate al MDRT sau de catre ofiterii si agentii de politie pentru incalcarea prevederilor prevazute la art 15 lit. f si g, (pentru nerespectarea nivelului maxim de zgomot stabilit prin reglementarile specifice privind organizarea programelor artistice, a auditiilor muzicale, video, TV, organizate in aer liber, in constructii deschise, cum sunt cele care nu au toate laturile si acoperisul izolate fonic, precum si in constructii provizorii, cum sunt corturile, terasele acoperite si altele asemenea, dar și in situatia, in care persoanele abilitate ale MDRT, sunt impiedicate sa isi exercite atributiile, agentul economic va fi sanctionat cu amenda de la 30 000 la 50 000 lei.
In perioada, în care certificatul de clasificare este retras, operatorul economic, detinator al structurii de primire turistica, nu are dreptul sa desfasoare activitati turistice si sa incaseze venituri din exploatarea structurii de primire turistice respective, in caz contrar acesta este sanctionat conraventional cu amenda intre 30 000 și 50 000, competenta privind constatarea si sanctionarea revenindu-i organului fiscal.