Credinţe legate de Naşterea Domnului şi sărbătoarea Crăciunului
Dacă Învierea Domnului nu corespunde ca perioadă şi dată, în schimb Naşterea Domnului este la aceeaşi dată pe întreg mapamondul, corespunzător cu sărbătoarea Crăciunului. Până în secolul III sărbătorile de sfârşit de an, neîncreştinate, se desfăşurau de-a-lungul mai multor zile, care culminau cu data de 24 decembrie, fiind cunoscute sub denumirea de „saturnalii” (celebrarea lui Saturn, zeul fertilităţii agriculturii la romani) şi corespundeau cu încheierea anului administrativ. În această perioadă calendarul roman oficializează sărbătoarea în ziua de 25 decembrie, sărbătoare care, după un secol (sec.IV), biserica o încreştinează sub denumirea de Crăciun, punând capăt ritualurilor păgâne. Întrucât data naşterii lui Isus fiind controversată, în anul 354 biserica creştină i-a hotărârea ca ziua de 25 Decembrie să fie oficializată ca zi a Naşteri Domnului Isus, corespunzător cu sărbătoarea Crăciunului şi începutul anului liturgic.
În Bizanţ, împăratul Iustinian (527-565), hotăreşte ca ziua de Naştere a Domnului să fie cea mai mare sărbătoare a imperiului.
În Franţa, consiliul prelaţiilor din anul 567, i-a hotărârea ca următoarele 12 zile, de după data de 25 Decembrie – dată corespunzătoare Crăciunului şi Naşterii Domnului, până la epifania din 6 ianuarie, să fie declarate „zilele sfinte ale creştinătăţii”.
Urmare a acestei hotărâri a creştinilor francezi, treptat, majoritatea creştinilor europeni adoptă aceste sărbători.
Irlanda încă din anul 561, prin Sfântul Patrick, a hotărât ca la data de 25 Decembrie să fie corespunzătoare Crăciunului.
În Anglia, Augustin de Canterbury, la anul 601, adoptă această mare sărbătoare a creştinătăţii – Crăciunul, la aceeaşi dată, pe întreg teritoriul.
În Germania, ambele sărbători: Crăciunul şi Naşterea Domnului, au fost propovăduite şi răspândite, în teritoriu, de Sfântul Bonifaciu, un secol mai târziu.
În ţările scandinave sărbătorile sfârşitului de an pătrund cu o sută de ani mai târziu (815), fiind preluate de la germani de către Sfântul Ansgar.
În ţările slave din zona de sud-est a Europei, sărbătoriile sunt răspândite de către propovăduitorul Sfânt Chiril aproximativ în aceeaşi perioadă cu celelalşte ţări nordice.
În Ungaria, sărbătorile pătrund la anul 997 prin Sfântul Adalbert.
Astăzi, Crăciunul, fiind prăznuit în aceeaşi zi cu Naşterea Domnului, sunt considerate, în întreaga lume creştină, cele mai mari sărbători ale creştinătăţii.