Autoritatea Nationala pentru Turism vine in sprijinul turistilor modificand regimul asigurarii acestora in cazul insolventei sau falimentului agentiei de turism
In urma analizei pietei si ca urmare a demersului facut de catre Autoritatea Nationala pentru Turism, prin ordinul nr.562 din 01.04.2014, emis de către Departamentul pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Mediul de Afaceri și Turism a fost modificat Ordinul ministrului turismului nr. 235 din 6 iunie 2001 privind asigurarea turiştilor în cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de turism, acesta fiind publicat in Monitorul Oficial nr. 273 din 14 aprilie 2014.
Problemele identificate in piata au fost analizate în cadrul unui grup de lucru format din specialisti ai Autoritatii Nationale pentru Turism, Autoritatii de Supraveghere Financiară și ai Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, cu sprijinul și colaborarea membrilor reprezentanti ai Uniunii Nationale a Asiguratorilor si Reasiguratorilor din Romania si alti reprezentanti ai industriei turistice din Romania.
„In baza concluziilor rezultate din analiza si in urma monitorizarii atente pe care Autoritatea Nationala pentru Turism, prin Directia Generala Control si Autorizare Turism a facut-o, am decis ca se impune eliminarea posibilitatii incheierii de catre societatile de asigurare a contractelor de asigurare cu fransiză precum si introducerea ca obligatorie a conditiei privind plata integrala si anticipata a primei de asigurare. Motivul care a determinat acest demers il constituie impunerea din partea asiguratorilor in contractul de asigurare a unei franșize care în unele cazuri atinge un procent de până la 80% din suma asigurată, franșiză ce reprezintă partea de risc rămasă în răspunderea turistului. Mai mult, în cele mai multe cazuri, turistului (parte contractantă) nu i se aduce la cunoștință de existența franșizei și implicit de riscul financiar la care este supus în cazul insolvabilității sau falimentului agenției de turism”, a declarat Razvan Filipescu, Presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT).
Masurile ce vor fi luate de catre Autoritatea Nationala pentru Turism pentru a proteja turistul vizeaza : eliminarea posibilitatii încheierii de către societățile de asigurare a contractelor de asigurare cu clauză de franșiză si impunerea condiției privind plata integrală și anticipată a primei de asigurare. Ca si noutate am impus ca asigurarea de insolvabilitate a agenţiei de turism turoperatoare să acopere şi turistul care a contractat pachetele de servicii turistice vândute de turoperator printr-o agenţie detailistă, fiind necesar a se reglementa expres faptul că beneficiarul poliţei de asigurare este turistul indiferent dacă acesta a achiziţionat pachetul de servicii turistice de la agenţia de turism touroperatoare sau de la agenţia de turism detailistă.
Important de stiut este faptul ca poliţele de asigurare încheiate înainte de data intrării în vigoare a prezentului ordin sunt valabile pe întreaga perioadă de asigurare pentru care au fost încheiate, înscrisă în cuprinsul acestora.
De asemenea, in termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, agenţiile de turism sunt obligate să transmită Autorităţii Naţionale pentru Turism copia poliţei valabile de asigurare privind rambursarea cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate de către turist, în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism.
„Astfel, vom crea un moment „zero” si toate agentiile de turism active din piata vor fi verificate pentru a se vedea daca detin poliţe de asigurare valabile”, a declarat Razvan Filipescu, Presedinte ANT.