Recent au intrat în vigoare noi proceduri privind eliberarea certificatelor de clasificare ale unităților turistice, licențelor de turism și brevetelor de turism.
În dorința de a lăsa ceva în urma sa, distinsa doamna Maria Grapini și-a pus peceta de nepricepută în ale turismului și după prinicipiul croitoresei după mine: Potopul sau îngropăm totul. Împreuna cu mult trămbitați ei presedinți, vicepresedinți, directori care au încărcat organigrama autorității în mod nejustificat, numiți cu siguranță pe criterii politice și-au zis ei să o facem lată și iată că au reușit.
Așa cum am arătat și la data respectivă, cand am constatat cu stupoare pe un link ascuns si fara nici-o legatură cu segmentul legislativ un ordin care se arăta că era supus dezbaterii publice (dar nu avea nici-o funcție de comunicare transparentă și funcționalitate), ocazie cu care am adus în discuție mai multe obiectii care le-am transmis pe adresa de e-mail a autorității.
Asa cum ne asteptam de la bun inceput, ne exprimam rezervele cu privire la faptul ca aspectele scrise in material vor avea vre-o reactie, dovada ca cele sesizate nu au primit nici-un raspuns din partea celor in drept. Urmare acestei situatii ne vedem nevoiti sa punctam toate megaprostiile asa zisilor specialisti in turism.
Potrivit noilor prevederi, Autoritatea Nationala pentru Turism, în cazul în care considera necesar, poate solicita operatorului economic si alte documente suplimentare justificative, adica pe intelesul tuturor lasa la bunul plac a functionarului, posibilitatea sa frece agentul economic cum doreste.
Practic in loc sa inlaturam barierele birocratice si sa simplificam procedura de autorizare, cerinte impuse in toate procedurile UE, noi ne facem ca nu le intelegem si creeam cadrul favorabil pentru ca niste persoane ca Mirela Dima s.a, bine inscaunate de sefii sau protejati lor, sa faca ce vor in acel minister, iar sefuti lor sa nu aiba nici-o autoritate in fata unor persoane ca acestea persoane lipsite de bun simt.
Cu functionari ca Mirela Dima, protejati de oameni pusi in functie de Grapini si acoliti ei, nu vom reusi niciodata ca lucrurile sa mearga bine in turism.
Daca doamna ministru si distinsi ei directori sunt deranjati de cele afirmate cu privire la protejatele persoane in cauza, sa solicite prezentarea de dovezii cu privire la stadiul a zeci de dosare care zac in sertarele acestei persoane, care nu se deranjeaza, nici măcar să le scuture de praf.
Domnule director, Bogdan George Boruna, ce decizie ați luat referitor la sesizarea adresată cu privire la comportamentul abuziv al functionarilor din subordine și tergiversarea soluționării dosarelor privind autorizarea?
NICIUNA pe motiv că ADEVĂRUL DERANJEAZĂ.
De ce nu ati dispus nici-o sanctiune împotriva acestor persoane care obstrucționează activitatea unui agent economic din turism ?
În schimb ați dispus interzicerea accesului subsemnatului în calitate de consultant în incinta ANT, împuternicit al agenților economici din turism care vor să intre în legalitate și să descălcească hățișul legislativ și birocratic care l-ați creat.
Împuternicitul s-a prezentant de mai multe ori la sediul ANT, încercănd să aibă un dialog cu D-na Mirela Dima, aceasta de nenumărate ori nu a fost de găsit sau a refuzat să ofere detalii despre stadiul dosarelor, motivând de fiecare dată diverse treburi…(cum ar fi plimbatul pe holuri, piața și cumpărăturile făcute în timpul programului, bârfele și cancan-urile etc).
Chiar asa stau lucrurile, carui politician ii datoreaza locul de munca, caror interventii de sus o protejati ?
Coroborand situatia prezentata si atitudinea persoanei in cauza, nu putem afirma decat ca aceasta are un comportament abuziv si tolerat de o persoana cu functie din minister.
De altfel acesta este unul din laitmotivele pentru care exista si va exista fenomenul cazare la negru. Functionarul public din minister aplica legea dupa bunul plac, refuza sa emita autorizatia in termen legal, dispune in mod arbitrar ce atitudine sa aiba si isi exprima fatis un comportament abuziv.
Va rugam sa ne oferiti lamuri de ce se tolereaza comportamentul unor astfel de functionari, iar noua solicitantilor agenti economici, ni se indica in lege ca trebuie sa ne conformam unor norme si termene, iar cei care au obligatia sa le duca la indeplinire, nu se supun acelor prevederi.
Grapini a inventat ITM în Turism
Astfel, dacă citim cu atentie conditiile privind clasificarea unitatilor turistice, respectiv licentierea agentiilor de turism. Pe linga alte documente se solicita ca operatorul economic sa puna la dispozitie extrasul Revisal, contractele de munca ale salariatiilor, dovezile de calificare/pregatire ale personalului. Practic functionarii autoritatii in turism, au obtinut competente in materia inspectia muncii.
Ce este deranjant, este faptul ca acestia pun la indoiala inregistrarile in revisal, verificarile inspectorilor ITM, verifica daca operatorul economic a angajat nu stiu ce persoana si in baza caror diplome. Practic amestec in controlul altor institutii abilitate prin lege.
Lucrurile acestea dor, dar haideti sa facem ceva in turism, nu doar lugu lugu la televizor si cand nu ne convine ca cineva din mediul privat spune lucrurilor pe nume, ii transmitem ca sa numai vina la consultari, sa nu mai faca turism in tara, sa nu se ocupe de nimic ca criotoreasa cea viteaza, carpeste turismul ca pe proprii ciorapi.
Grapini cărpaciul turismul ? 🙂
Potrivit actualului ordin Certificatul de clasificare se va elibera in 5/6 luni, dar în realitate s-ar putea nici dupa 1 an sa nu-l primiti.
Daca documentatia depusa de solicitant este completa, urmeaza a se elibera o autorizatie provizorie de functionare care va avea valabilitate de 90 de zile, în acest termen, ministerul va numi o comisie care va efectua verificarea la fata locului (la adresa punctului de lucru, unde se efectueaza serviciile de turism, supuse procedurii de autorizare) a agentului economic. Autorizatia provizorie de functionare emisa, da dreptul operatorului economic sa functioneze pâna la data verificarii la fata locului a criteriilor de clasificare, dar nu mai mult de 90 de zile.
În termen de 90 de zile de la data emiterii autorizatiei provizorie de functionare, personalul de specialitate din cadrul autoritatii, constituita într-o comisie are obligatia de a verifica structura de primire turistica si de a întocmi o nota de clasificare. Comisia numita, în prezenta reprezentantului legal al agentului economic efectueaza la fata locului verificarea privind tipul si categoria de clasificare la care se încadreaza efectiv structura de primire turistica care face obiectul inspectiei.
Constatarile rezultate cu ocazia efectuarii inspectiei, se consemneaza într-o nota de verificare, denumita NOTA de CLASIFICARE, care va fi întocmită în 3 (trei) exemplare, din care unul se înmânează reprezentantului legal. În funcție de calificativul obținut, urmare a evaluării efectuată de comisie, unitatea turistică urmează a primi certificatul de clasificare în termen de 15 zile de la data întocmirii notei de clasificare.
Astfel, conform schemei prezentată în actul normativ, situația privind clasificare se prezinta în felul urmator:
– autorizatia provizorie de functionare se emite în termen de 30 de zile de la data înregistrării documentatiei.
– în termen de 90 de zile de la data eliberarii autorizatiei de functionare se efectueaza evaluarea la fata locului, care elibereaza o nota de clasificare.
– în termen de 15 zile de la emiterea notei de clasificare, urmare a inspectiei efectuata da fata locului, urmeaza a se emite certificatul de clasificare. Practic, daca documentatia dvs este completa si totul decurge normal si nu apar situatii de genul celor care au fost invocate în ultimii 20 de ani.
Ex: schimbarea guvernului, modificarea titulaturii autoritatii centrale, numirea conducatorului autoritatii centrale, epuizarea stocului de formulare, lipsa fondurilor etc.
În cel mai fericit caz puteți spune ca în termen de 135 de zile (aproximativ 5 luni ) veți intra în posesia mult râvnitului certificat de clasificare. Dar cum ne-a obișnuit această autoritatea niciodata nu a fost capabila sa respecte termenele stabilite de ea.
Dovada ca in primele 6 luni ale acestui an, nu sa eliberat nici-un certificat de clasificare, licenta si brevet. Iar in prezent pe noile proceduri, de la data intrarii in vigoare a noului ordin nu sa emis inca un certificat de clasificare, doar autorizatii de functionare provizorii, in conditiile in care de mai bine de 5 luni de zile s-au modificat prevederile legale.
In aceste conditii, nu ne ramane decat sa speram ca va pica acest ministru incompetent si fara nici-o tangenta cu turismul sau regionalizarea va degreva ministerul de aceasta responsabilitate.
Schimbarea legislatiei dese, insemana ca nu avem specialisti care stapanesc bine domeniu, nu avem strategii economice clar definite, nu putem asigura o strategie si stabilitate financiara. Toate aceste probleme semnalate, nu fac decat sa descurajeze investitorii din turism, iar fenomenul cazare la negru nu va disparea, ci dimpotriva va lua amploare.
RESTUL DOAMNA GRAPINI, SUNT POVESTIRI PENTRU DIVERTISMENT TV…