Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu
Acum 19 de ani, un grup de iniţiativă condus de Constantin Chiriac, actor la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu, s-a hotărât să-i redea oraşului strălucirea pierdută prin organizarea unui festival de teatru.
A fost ajutat de personalităţi culturale române (Nicolae Manolescu, Marina Constantinescu, Cristina Dumitrescu), personalităţi ale lumii teatrale din România (Silviu Purcărete, Tompa Gábor, Victor Ioan Frunză) şi de peste hotare (Prof. Kenneth Campbell — Director Artistic al Festivalului de Teatru „Blue Ridge”, profesor la Universitatea Virginia Commonwealth, Richmond, S.U.A, Prof. Noel Witts – Director of Studies, Universitatea DeMontfort, Leicester, M.B., şi alţii). La prima ediţie din 1993 nu au fost fonduri suficiente pentru asigurarea cazării invitaţilor în hotelurile din Sibiu şi a mesei la restaurante. Era martie şi erau troiene de zăpadă. Pentru mulţi care nu văzuseră zăpadă decât în filme, România părea o ţară fascinantă. La prima ediţie, oaspeţii au purtat usturoi în buzunare, pentru a se proteja de vampiri. Totuşi, marile spectacole ale teatrului românesc şi ale teatrelor invitate din afara ţării au conferit Festivalului calitatea de eveniment remarcabil în peisajul cultural internaţional.
După 1989 (sfârşitul regimului comunist), teatrul a fost cenzurat financiar, ignorat de cele mai multe ori de o critică centralistă, evitat de cronicari ale căror publicaţii nu aveau bani pentru călătorii – se părea că teatrul de provincie era condamnat la izolare pentru totdeauna. Totuşi, Sibiul nu a dispărut de pe harta teatrală, reuşind chiar să îşi facă prezenţa din ce în ce mai cunoscută la scară europeană.
Astfel, în primăvara anului 1994, ambiţiosul „Festival de Teatru Tânăr Profesionist” avea să înceapă în prima sală de teatru construită cu 400 de ani în urmă în Europa Centrală,. Fiind destul de vagă, această titulatură nu i-a mai satisfăcut pe organizatori. A doua ediţie a Festivalului a fost structurată în patru secţiuni. Reacţia publicului – în majoritate tineri – a arătat cât de mult au Sibiul şi România nevoie de teatru bun. Festivalul de Teatru Tânăr Profesionist de la Sibiu a prilejuit vizionarea spectacolelor celor mai importante teatre din ţară. Toate spectacolele primului Festival de la Sibiu au fost gratuite, nu s-au vândut bilete. A fost o ocazie minunată pentru locuitorii Sibiului, şi în special pentru studenţi, de a se confunda cu teatrul timp de zece zile. Mulţimi de oameni s-au înghesuit la intrarea în săli, unde uşieri uimiţi încercau să lase să intre întâi oaspeţii oficiali şi participanţii, înainte să înceapă lupta pentru restul locurilor.
Festivalul a dobândit continuitate, a ajuns să fie cunoscut din America până în Japonia, pentru a deveni mai târziu o instituţie cu o personalitate şi o structură din ce în ce mai bine definite. Dacă în anul 1993 au participat reprezentanţi din doar 2 ţări (Republica Moldova şi România), în 1994 – anul primei ediţii a Festivalului, declarată în mod oficial, numărul ţărilor participante a crescut la 8, iar la următoarele două ediţii au fost prezenţi la Sibiu invitaţi din 21, respectiv 24 de ţări. În 2000, la cea de-a VII-a ediţie, Festivalul atrage un număr record de ţări participante, cu participanți din 54 de ţări. În 2005, la cea de-a XII-a ediţie au fost prezenţi 2000 de participanţi din 68 de ţări de pe întregul mapamond, pregătind agenda culturală ce va urma Programului Sibiu 2007 – Capitală Culturală Europeană. Anul 2007 marchează o ediţie de excepţie a Festivalului ca recunoaştere a contribuţiei acestui eveniment la obţinerea titlului de Capitală Culturală Europeană alături de Luxemburg şi Marea Regiune, reunind peste 2500 de invitaţi din 70 de ţări.
Anii 2008 – 2012 marchează o perioadă de maturitate a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu ca un loc de întâlnire al excelenței în artele spectacolului. Odată cu implementarea sistemului online de ticketing, spectacolele prezentate la Sibiu se joacă cu toate biletele vândute în avans. Pentru prima dată în istoria unui festival din România, se inaugurează o secțiune de patrimoniu care valorifică cele mai reprezentative producții din spațiul românesc. Festivalul continuă planul de dezvoltare al unei piețe de spectacol și a dialogului creativ prin susținerea teatrului idependent, întâlnirea școlilor și academiilor de teatru și relansarea Bursei de Spectacole de la Sibiu. Mai mult decât atât, Festivalul devine gazda unuia dintre cele mai mari târguri de carte din România (Sibiu BookFest) și inițiatorul unei platforme de arte vizuale susținute de Dan Perjovschi.
Fiecare ediţie a Festivalului se desfășoară sub genericul unor teme generoase în jurul cărora se face planificarea artistică:
1995 – Toleranţă
1996 – Violenţă
1997 – Identitate Culturală
1998 – Legături
1999 – Creativitate
2000 – Alternative
2001 – Provocări
2002 – Punţi
2003 – Mâine
2004 – Moşteniri
2005 – Semne
2006 – Împreună ?!
2007 – Next
2008 – Energii
2009 – Inovaţii
2010 – Întrebări
2011 – Comunităţi
2012 – Crize. Cultura face diferența
2013 – Dialog